tisdag, september 1

Fynd & inspirerad av rester


stor loppiskruka som jag tror
ursprungligen kommer från indiska...

stor & tung, gammal zinkförvaring, hur läcker
som helst! blev min för en liten peng...

rester till middag...

...blev till blomkål och tortellini i ädelostsås,
himla gott!



Har haft två "turliga" dagar där jag både fyndat, fått höra att jag gör ett bra jobb och lagat middag där jag bakat in inte mindre än tre rester; snutten crème fraîche, den lite vissna blomkålen samt klyftan blåmögelost som var på väg att bli mer grönmöglig än blå… Riktigt, riktigt god kombination- små buketter av blomkål ångad i ett par-tre minuter och en sås på ädelost. Do try!

Igår kom jag till jobbet kånkandes på en stor zinktingest. Tung, gedigen och min för blott 80 riksdaler, fyndad i all hast på Röda Korset. Var tvungen att pausa och byta hand flera gånger innan jag  något andfådd kom till jobbet… Fick ställa tingesten till allmän beskådan utanför mitt skåp i omklädningsrummet. När jag jobbat mindre än en timme hade jag hade fem spekulanter på mitt nyköp, det var inte bara jag som föll med ens :) Men till salu var den inte, varken för tre- eller fyrahundra.
Själv tänkte jag plantera blommor i den men kärleken vill inte gärna att den står ute. Tidningar? Kokböcker? Strunta i kärlekens åsikt?

Innan jag glömmer. Har jag berättat att min kamera är på upphällningen? Kanske ser du att bilderna saknar fokus? I skymning fungerar den inte alls. Inte vid rörelse heller. Om jag tar tjugo bilder kanske jag lyckas få en som fungerar. Problemen gör att jag inte känner någon större glädje att ta henne med mig och utan bilder är det tråkigt att skriva. Min lilla svarta har tagit nästan 8000 bilder och jag förstår att hon är trött. Ändå känns det sådär nödvändigt att investera i en ny månaden efter obetald semester. Då vet du.


så här kan det se ut när vi fikar vid brösarps backar


Nu ska jag kika på första avsnittet av "Tro, hopp och kärlek", om präster som söker kärleken. Programmet leds av Mark Levengood och han är lika bäst på att ta fram underfundigheter i vardagstankar som att ta udden av vardags-ont-i-magen. Han kommer göra ett fint dagsverke som förmedlare av kärlek!




❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar