söndag, augusti 2

Hemma i Björkliden


tornehamn

saga lägger till

envis björk

naturlig kaj som användes
av rallarna

lunch i det fria

med torrkött & annat gott

ormbunkar nedanför tornehamns kyrka

rallarkyrkogården

jokkvatten är godast

glittrande, svalkande, porlande
& klart

pappa fick ett gäng fina rödingar

hjortron

pausvy

en varm & solig dag

åskovädret drar in

& färgar himlen dramatiskt blå

visst är det fantastiskt fint?

enrisrökt röding på gång...

här ligger de & gottar till sig

kocken till höger

himla gott & väldigt lokalproducerat!




Väl hemma behöver jag inte göra sådär alldeles mycket. Tycker om att bara vara och en måste inte gå långt för att vara ute på fjället, för att få dricka vatten ur jokken och för att bli helt tagen av vyerna. Vissa dagar regnade det, då lästes bok, ritades det och så körde vi till Narvik som ligger sju mil från Björkliden. Där fyndades kreativa ting, inredning och de finaste räkor jag kan minnas mig någonsin ha ätit! En dag tog vi oss till Abisko för besök på Naturum, en annan körde vi till Kiruna för att hälsa på mormor och morfar en gång till samtidigt som vi köpte mat för att laga en smarrig middag till mamma och pappa.

En dag promenerade vi långt ovan Torneträsk, jag i linne, och solen den stekte. När vi vänt nedåt och närmade oss hemmet var himlen läckert ovädersblå. Väl hemma bröt åskan ut och vi åt varsin macka med falukorv innan vila med bok. Med åskan dramatiskt mullrande på andra sidan vattnet. Det kallar jag semester!

En vecka på luffen går snabbt men samtidigt långsamt. För när lugnet väl nått kroppen min känns det som att jag kan fånga de där minuterna och sekunderna som annars bara glider mig ur näven.
När det väl var dags att börja köra åter söderöver önskade jag att vi kunnat skjuta på avskedet bara en dag till, bara en lugn och stilla dag till…

Men efter luncher ute, kokkaffe, jokkvatten, massor av god mat, utflykter och timmar ritandes vid köksbordet var det dags att börja tänka på återresan. Glad över dagarna hemma i vackraste Björkliden! Glad över att jag har ett föräldrahem att återvända till närhelst jag känner att det behövs.




❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar