tisdag, februari 26

Galen i gult


tulpanens tid är nu

liknar vår tage & jag var tvungen att slå till



Lika osannolikt som det känns att jag (förmodligen) är nötallergiker, lika osannolikt var det att jag någon gång skulle förlika mig med färgen gul. Har inte bara förlikat mig utan dras mot den som en fluga dras till socker. På ständig jakt efter gult...
Köper allt oftare de korta, billiga, tulpanerna som säljs på torget. Dessa ställs nämligen med fördel i en skål istället för vas och faller därmed ut vackert. Själv har jag en genomskinlig salladsskål som jag gärna använder som tulpanvas. Ser lite lyxigare och fylligare ut. Ett tips så här i tulpantider!
Ropade in en figurin på auktion häromdagen. Ett rådjur som liknar snygg-Tage, eller snygg-Tage som är rådjurslik? I vilket fall ropade den efter mig och jag var bara tvungen :)

Ringde för en läkartid idag och efter att ha beskrivit mina symptom blev jag inte bara uppsatt för provtagning utan även kopplad till läkare. Han tog symptomen på större allvar än vad jag gjort och poängterade att det är av yttersta vikt att jag inte äter nötter alls tills utredningen är färdig. Med nötter är det nämligen så att det eskalerar- snabbt. Så från utslag till kliande utslag till igentäppta luftvägar på nolltid.
I första skedet kommer jag få veta om jag är allergisk, därefter får jag en remiss för att gå djupare in på just vilka nötter och eventuellt andra ämnen jag inte tål. Läkaren sa att i mitt fall får jag remissen i handen samma dag som jag lämnar provet för att skynda på det hela.

Hade storslagna planer på att baka Budapest-bakelse denna lediga tisdag. Ingredienserna står på köksbänken och darrar av förväntan. Bakelsen innehåller dock hasselnötter. Tog till mig av läkarens allvarsamma stämma och står över.









6 kommentarer:

  1. Vad bra att du lyssnar på läkaren, när blir provtagningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Provtagning nästa fredag. Helt plötsligt känns vägen lång...

      Radera
  2. Men hjärtat, så trist det här med allergin! Bra ändå att du sökt hjälp och att de tar det på allvar! Stor kram till er alla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, heltråkigt. Särskilt som jag är en nötälskare! :(
      Tage är förresten snyggast i världen, hur ska vi kunna kastrera denne yngling??!
      Kramar

      Radera
  3. Håller med dig.. känns som ett väldigt slöseri.. ;) Du får fundera..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att jag gjort det men tar emot ändå! Går i vilket fall inte att ha en tik och en hane så det lämnar inte så många alternativ. Buhu...

      Radera