tisdag, april 30

Är det bara jag?







Är det bara jag eller håller vi alldeles på att tappa greppet kring det här med moral? Bara för att något inte är förbjudet betyder det inte att det är okej. Okej?

Blir tyvärr vansinnigt arg inombords så gott som varje dag.
På människor som fifflar. På dumskallar som kastar skräp där de står och går. På förtroendevalda som nyttjar kryphål i de lagar de själva ofta varit med om att stifta. På översittare. På försäkringsfuskare som höjer min premie. På er som tillskansar er lägenheter som ärligt folk köat för i åratal! På er fega mobbare och motståndare till minoriteter. På dig som inte reser dig när en person med rollator kliver på bussen. På folk som inte plockar upp efter sina hundar.  På idioter som kör vårdslöst. På de latmaskar som lämnar gymets vikter där de använts istället för att ställa tillbaks dem där de togs. På ofta högljudda medelålders män som raljerar kring sopsortering och samtidigt lämnar den gamla Volvon på tomgång. På medelålders damer som tar påfyllning av läsken på restaurang fast de vet att den inte ingår. På er fullkomliga egoister som lägger spottloskor på bänkar och pissar i hissar. På såna som kommer sent men tränger sig fram först i kön med ett leende- fastän vi andra säkert har lika mycket eller lite bråttom. Borde vi ens behöva ha ett kösystem?

Ju mer det lagstiftas, desto mer fördummas människan. Det är jag övertygad om. Varför tar vi inte bättre hand om varandra, miljön vi lever i och den större miljön?

Gör aldrig jag någonting fel då?
Jo, klart. Gapar på mina små ibland när orken tryter och de kör rally på gräsmattan samtidigt som jag vet att såsen på spisen kokar över. Full av ursäkter, du ser. Äter kött. Något jag inombords känner är fel. Fast min köttlusta naturligtvis är helt rumsren att bejaka då de flesta andra lever på samma sätt. Här håller mina nuvarande tankar på att mogna och nya på att formas. Vi får se var de landar. Handlar allt för mycket utländskt trots att jag vet att Sveriges bönder har det svårt. Jag jobbar mentalt på att bättra mig. På samtliga punkter. Moral kämpar mot lusta.

Är det bara jag eller håller vi alldeles på att tappa greppet kring det här med moral?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar