onsdag, juli 17

Kalljästa frukostbullar, Mårbackapelargoner & heldag på stranden


godbitar som väntar på fyllning

10 grader i vattnet men hett i luften

min familj & ett stilla hav

högresta skönheter



Semester, vilken himla bra uppfinning! Naglarna växer så det knakar. Jag är brun som en snålt gräddad pepparkaka. Håret är tjockt och faller just som jag vill ha det. Sminkväskan är inte använd sedan jag-vet-inte-när. Vi äter där vi befinner oss, ibland hemma men ofta borta. Först igår kom jag på att rationalisera bort mattor, de plockas fram igen när tassar och fötter är fria från sand- det vill säga i oktober någon gång.

Har legat på stranden hela dagen. Med oss hade vi bullar som fått jäsa i kylen över natt för att snabbt bakas av på morgonen. Sandig frukost och lunch med andra ord. Att kalljäsa bröd är för övrigt enklaste lyxen. Du tar vad du har hemma, tjoffsar ihop och ställer plåten i kylen. Nyvaket yr och med rufsigt hår tar du fram plåten och låter den stå i rumstemperatur medans ugnen värms upp. Skjuts in och tio minuter senare har du bröd som är godare en det lokala bageriets. Utan en massa tillsatser och till en tiondel av priset.

Trots att vi snart reser norröver slog jag till på maffigt buskiga Mårbacka-pelargoner som såldes för en spottstyver. Stackars er som ska semesterbo i vårt hus, lovar att återvända med extra fin present! Har ställt blommorna i grupp på köksbordet för att underlätta vattningen, vill verkligen att dessa godbitar överlever. Pelargoner är enkla att ta sticklingar på och dessa hoppas jag ska ge mig vackra blombebisar  i en herrans massa år framöver.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar