söndag, juli 21

Sagan om mig och SAS



Jag vill berätta en saga för dig. En onsannolik sådan. Sagan handlar om mig och den handlar om SAS, det på pappret stora leende omtänksamma flygbolaget. Börjar från början.
I maj bokade jag, på nätet, flygresa för två personer mellan Stockholm och Kiruna tur och retur. Då våra två hundar skulle resa med oss ringde jag SAS direkt efter bokning för att fråga om vovvarna kunde få resa i kabinen. Helt enligt instruktionen på bolagets egen hemsida. Jag berättade att den ena hunden rest med oss tidigare och frågade vad det kostar. 200:- per hund och resväg, ett skäligt pris, samma som sist. Fick kort därefter en bekräftelse per e-post med ett ok till två vovvar i kabinen.

Dagen för incheckning på flyget kom då äntligen! Vi ombads gå till den manuella disken för att checka in då vi ju skulle betala extra för djuren. Sagt och gjort- i god tid var vi dessutom. Men personalen vid incheckningen insisterade på att vilja dra 350:- per hund upp till Kiruna för att på hemvägen dra samma summa. Istället för 800 kronor skulle totalkostnaden bli 1500 kronor.
Leende, semesterglad och övertygad om att det var ett misstag sa jag till mannen att priset ju är 200 kronor per hund, per sträcka. Han kliade sig i håret och kallade en kvinnlig kollega till sig.
Hon berättade kort och gott att priset höjts från 1 juli.
Jag förklarade att vi bokat redan i maj och fått ett lägre pris. Kvinnan skakade på huvudet, sa tyvärr, jag måste följa reglerna och bad mig e-posta SAS med klagomål efter resan. Hon behövde mitt kort för att ta betalt för hundarna. Jag sa nej, blev sådär riktigt principfast som jag emellanåt tar mig ork. Hon beklagade åter. Och så berättade jag en liten saga.

"Jag heter Jessica och jobbar i en hotellreception. Sedan 15 år tillbaks. Tänk om du kommit för att checka in hos mig tidig kväll och jag insisterat på att rummet kostar 1500 kronor mer än vad vi sa när du ringde och bokade. Kanske hade du velat avboka? Jo, det hade ju gått bra före klockan sexton, nu är ju klockan något mer än så. Varför du inte fått veta att vi höjt priset? Det står på vår hemsida och är din skyldighet att kolla fortlöpande. Vad hade du sagt då? Hade det känts bra i ditt bröst eller hade du känt dig kränkt? Hade du nöjt dig med en ursäktande skakning på huvudet och ett "tyvärr?"

Till svar fick jag ett betydligt skarpare tonläge där människan åter upprepade att det inte var hon som bestämde priserna, att ledningen gett dem tydliga instruktioner, att personalen blivit beordrade att vara stenhårda efter första juli och att hon inte kunde göra något annat än att be mig kontakta kundtjänst med mina synpunkter.

Dött läge och vi hade stått öga mot öga i en kvart redan!

Jag vägrade betala, förklarade upprepade gånger det absurda i hela situationen och spelade in på telefonen där den här människan förklarar för mig att innan första juli kostade det si och så att ta med hund. Efter första juli kostar det mer. Dessvärre blir vissa drabbade. Hon beklagade åter.

Skam den som ger sig. Jag tror aldrig att jag varit så beslutsamt arg! Kön växte men till slut kom vi till en överenskommelse där jag betalade det jag då en gång blivit lovad. Men som jag skakade av ilska, förvåning, irritation och uppdämda svordomar när vi väl nådde säkerhetskontrollen.
Slogans som "SAS makes travelling easy" skär rejält i mina öron numer.

I ett inlägg som kommer snart höjer jag ett hotell och dess personal till skyarna. Du kan ha hur snygga skyltar och policys som helst- det väloljade maskineriet och omtänksamheten är vad som skapar känslan. Känslan är vad som avgör i slutändan.

SAS till skamvrån omedelbart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar