söndag, oktober 20

Lösryckta fragment


av: jan stenmark



Mycket sömn, mycket jobb och så en frukost på café. Mängder av tankar trängs i kö för bearbetning. Saker jag funderar på denna helg:

# Skatten sänks, med hur mycket var det nu?, och i samma veva höjs patientavgiften med 50 kronor. Lägg av! Betalar gärna skatt, hur sjukt underbetald jag än må vara.

# Behöver införa ny morgonrutin. Blir så deppig av att kicka igång dagen med att läsa om våldtäkter, misshandlade djur, kidnappade barn och cancer. Börjar bli ohyggligt rädd för cancer, jag som varit förskonad dödsångest och tankar på att hastigt och olustigt förlora en älskad.

# Följer två TV-serier; Dansk/svenska "Bron" och amerikanska "Homeland". Festlig stämning de dagar vi sitter redo för en timmes spänning. Bänkade i soffans famn, omslutna av mörkret och välkomnas av vinjetten. Därefter följer en ny veckas stilla klurande på vad det hela egentligen går ut på. Nonsens eller värdefullt? För mig värdefull vardags(för)väntan. Att inte i samma stund tanken når hjärnan kunna få det där jag suktar efter. Programmet sänds på söndag, punkt.

# Özz Nûjen censurerades i Skavlan. Norge klippte programmet en minut och arton sekunder kortare än den svenska produktionen. Fighten gällde Fremskrittspartiet, Nûjen vs Stoltenberg. Det väcker en rad frågor i mig. Är vi svenskar mer toleranta för åsikter som går emot högt uppsatta politiker? Vad stolt det skulle göra mig! Hade vi censurerat om Özz kommit i samma hetsiga diskussion med Reinfeldt? Vad ledsen det skulle göra mig! Gick Özz över gränsen? Gick de bägge över gränsen? Ska TV rent av få lov att innehålla äkta kontroverser? Eller ska vi nöja oss med Paradise Hotel? En del frågor är retoriska.

# Kändisbloggar gör mig på det hela taget mycket uppåt. Kändisar jobbar nämligen ungefär samma tider som oss i hotellbranschen. I kändisfamiljerna tar de fredgagsmyset på torsdag för att mamma giggar eller spelar in Idol på fredagen. Jag gillart, är ju så världen ser ut för många av oss! Samhörighet. Igenkänningsfaktor. Jenny Strömstedt är den som levererar hela paketet för hon skriver dessutom utomordentligt bra. Argt och glatt, uppåt och nedåt.

---

Ungefär så går tankarna. Snart har jag helg, då ska jag tänka resonemangen till punkt, sortera bort och arkivera.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar