onsdag, december 18

Tänkvärd liknelse & vettikett





Vett och etikett är inget jag legat sömnlös över. Kanske märks? Brukar använda sunt förnuft och när det inte hjälper så kikar jag gärna på hur andra gör- på bussen, på lunchrestaurangen, på flygplatsen- och blir jag inte klokare då heller så är det så lätt att gå fram till en medmänniska och ställa en fråga "-Hej, vet du om det är kölapp som gäller här?"

Men nu var då Ribbing med på Go´Kväll och vid frågan om vad som är den största skillnaden idag mot när hon själv var ung gjorde Magdalena en väldigt klok liknelse som jag försöker återge:
"I min ungdom var det viktiga att man anpassade sig till en situation. Hade man en soffa och det kom någon ytterligare då makade man på sig så att den ytterligare personen fick plats. Idag så sitter man i soffan och så kommer det någon och då tänker man 'synd att den där får stå'... För man bryr sig inte om att flytta in sig en liten bit i alla bemärkelser. Att förstå att man själv inte är märkvärdigast jämt är svårt för en del personer idag."

Så ska vi inte ha det! För snart kommer det ju inte finnas några goda exempel kvar. Och hur ska jag då lyckas klura ut var biljetten till tåget köps?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar