måndag, februari 3

Mjölkvit måndag & kravet att inte bli uppsökt




matchande

mjölkvitt

varmt



Byn är inbäddad i mjölkvitt och det är onekligen annorlunda med frostiga buskar samtidigt som temperaturen känns vara en bra bit över nollan. Så långt ögat ser är dimmigt trolskt. Lite så där att jag undrar om jag sover eller är vaken. Lite sådär att jag slipper ytterkläder när hundarna bara ska kissas.

Började dagen med hundskall då någon knackade på dörren. Visade sig vara en som ville dela med sig av "världens äldsta bok", som han själv uttryckte det. Jag har (åtminstone) en blind punkt och den är religion. Vänligen kom inte oinbjuden, till mitt hem i det ärendet för jag går i taket.
Jag är inte troende, jag ogillar sammanslutningar som dikterar villkoren för en grupp, jag vill inte ha vägledning- särskilt om den förekommer mig. Valde att inte konfirmera mig, mitt livs första ställningstagande. Fast det förstod jag långt senare. Ett ställningstagande jag aldrig ångrat.
Jag tycker att religion är förtryck, fegt hukande, kuvande, gammaldags och förenklande.

Vänlig, känslosam, uppmärksam, ställningstagande och omtänksam tänker jag fortsätta vara.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar