fredag, augusti 22

Sjömanskalops i gryta & paradisäpple



väntar på att den överväldigande klematisen ska
börja blomma

visade sig bli en höjdare!

han ger mig tungan!

efter fyra timmar i crocpoten


klass på det här

helgbrödet blir till & jag mår





Har inspirerad lagat högrev i crockpoten. Äh, jag tar det från början!
Körde Uffe till jobbet i går morse och är numer så orädd att jag vågar mig på långa rundor bland varuhusens matvaror innan jag styr kosan hemåt. Frihet i bröst. Hittade i huvudet på ett recept jag trodde skulle fungera. Efter lunch bar det av till Åhus för att promenera vovvar och köpa öl till min fantasirätt. Och så fick jag ju fortsätta öva på körningen!

Ville skapa en blandning av köttgryta, sjömansbiff och kalops. Åtskilliga timmar senare visade det sig att jag lyckats. Blev så gott att vi nästan inte kunde samtala undertiden vi åt! Ville servera anrättningen med gelé på svarta vinbär men då denna var slut hittade jag i skafferiets bakre rad en burk gelé på paradisäpplen. Hur passande som helst.
Det här var verkligen bland det godaste jag någonsin ätit. Och då har jag ändå ätit en hel del både hemma, borta och på restaurang!

Så här gjorde jag min Sjömanskalops i gryta:
La stora bitar av potatis (fyra, stora, fasta), stora bitar morot (tre normalstora), hela skogschampinjoner (kanske 10 stycken?) och en halverad gul lök i botten på grytan. Placerade köttet ovanpå (1.2 kilo svensk högrev). 3 lagerblad, några vitpepparkort- några kryddpepparkorn fick också slinka med. Hällde på en halv burk öl (Bellman, hög vörtstyrka) samt duttade i kalvfond. Satte på locket och lät vara i fyra timmar. Plockade upp rotfrukterna som vid det laget var perfekt tillagade. Lät köttet puttra en timme till. Silade spadet, la till en dutt soja, kokade upp och redde med brun Maizena.
Serverade med färsk brysselkål, Uffes pressgurka och gelé.

I detta nu bakar jag bröd. Degen på bilden har jäst till sig och blivit till två ordentliga limpor. Gott liv.

Trevlig helg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar