tisdag, januari 20

Hole in one!


fräs

låt puttra

servera snyggt! (& du är i land)



Om en nynnande njuter av att laga mat och ens älskade blir lite hungrig när kvällen nästan är natt, vad gör en? Frågar om personen inte minns var kylen står? Brer en smörgås med ost till sin kärlek? Dansar ut i köket och skapar av vad som finns i skåpen? Dansar ut och skapar om du frågar mig!
Jag var laga-mat-sugen och sa kaxigt "du kommer få en pasta som skulle kunna serveras på restaurang!" Men vet du? Jag skapade en inspirerad pasta som hade kunnat serveras på restaurang.
Här delar jag med mig av det enkla receptet.

Ingredienser:

- 3-4 normalstora champinjoner, hackade
- 1/2 gul eller röd lök
- en halv morot, finskivad (med potatisskalaren)
- 4 cocktailtomater, halverade
- 3 bitar styckfrusen, hackad spenat
- 1 pressad vitlöksklyfta
- 1 dutt soja
- 1 dutt tomatpuré
- 1-1 1/2 dl grädde
- 1/2 dl riven parmesan
- salt & vitpeppar

Fräs grönsakerna i smör; först champinjonerna tills brynta sedan löken och moroten, ös därefter ner resten.
Tillsätt grädde, vitlök, soja, tomatpuré och låt puttra samman. Stäng av värmen och tillsätt parmesan (jag använde Lidls finrivna i påse).
Smaka av. Servera med valfri fylld pasta (jag använde Lidls som kostade en dryg tia asken och var fylld med ricotta), lägg upp snyggt. Restaurangklass på tjugo minuter.

Så himla fylligt gott! En nattamat  eller middag att imponera på sin käraste med, det kan jag intyga. Och oj så skoj att laga när flytet finns där och en bara experimenterar vilt.

Som en matlagningens "hole in one".




❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar