lördag, augusti 18

Dags att reka läget inför loppis...


lite nytt, med den allvarsamma sjömanspojken i bakgrunden

ulla & svärfar nalle



... snacka nörd när man åker ut en lördag kväll för att ta ut kontanter och reka loppisområdet. Bara jag?

Nyss hemkommen från middagsbjudning, proppmätt och nöjd. Väl i ett glatt känsloläge renbäddades sängen undertiden Uffe dammsög- fast vi sover nog ute i natt igen, att räkna stjärnor i 3D slår att räkna inbillade får.

Mellan mig och stjärnorna står en tur med bilen för att vara väl förberedd inför helgens stora attraktion, loppisen i Everöd. Kanske låter som en besatthet? JA, det är det!
Fast förra söndagen offrade jag inte sömnen för liknande etablissemang utan drog istället till stranden där jag sussade gott under ett parasoll. Till mitt försvar.

Tavlan i bakgrunden på första bilden föreställer bysten av en pojke i sjömanskläder. På baksidan står "Stig Hedqvist * 24/3 1933 - ✝ 14/7 1942". Jag tycker mycket om tavlan som för övrigt ropades in på auktion nu i veckan men pojkens ögon följer mig på något genomträngande vis. Vuxna, allvarliga ögon. Kommer ofta på mig själv att undra vad som hände en så till synes frisk, ung pojk.
Gamla tings dragningskraft är det historiska perspektivet. Många gånger inte fullt lika talande som exemplet ovan men även ett plastföremål har deltagit i en svunnen tids vardagsliv. Vem köpte den, användes den, var den en stolthet, när togs den fram, hur mycket kostade den då?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar