tisdag, augusti 28

Mister du en...

... står dig tusen åter. Kysser du en står tusen och gråter.



förväntan ♥

gudomlig måltid

traktor i motljus

vår skatt, alltid med

efter björnbär

här, i gästrummet, sover jag så gott

skön lampa fyndad, plåster på såren


Jag var i ropet igår- bevakade en auktion med andra ord. Hade tittat på den där järnsängen i vad som kändes som en evighet och lagt ett bud som var ganska högt, till mig sett. Fast, det var någon annan som ville ha sängen mer än mig och för att inte avvika från min plan fick jag se mig besegrad. Svider i magtrakten, jag hade ju redan möblerat vårt andra gästrum. Här finns en lärdom begravd.

Kokat lingonsylt och plockat björnbär- ett annan sorts rikedom. Tillfredställande med immiga burkar av sylt som jag vet innehåller enbart bär och lite socker. Plockandet är även den en stilla utflykt för tanken och därför halva nöjet. Av björnbär fick vi ett kilo i går- ett kilo söta, saftiga små skönheter.

Å så har jag varit till det andra riket och vänt på grund av ett för stort intag av den rätt som lätt hamnar på plats ett på min topplista av maträtter: surströmming!
Herreminje så gott det ÄR och jösses så sjuk jag blev efter att ha ätit nästan en hel burk. Här finns en lärdom begravd.

De andra rätterna?

1. Surströmming
2. Pappas köttsoppa
3. Palt
4. Lättstekt oxfilé med tusenbladspotatis och rödvinsås
5. Laxtartare
6. Min egen moussaka
7. Kålpudding
8. Allt som farmor lagar
9. Tartare på nötkött
10. Min egen ärtsoppa

Ja, mister man en...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar