tisdag, juli 30

Pico de gallo & regneufori


äntligen regn!

mexikanskt

pico de gallo

i ♥ koriander




Efter tokvarma, kvava dygn vaknade jag utan någon större lust till livet. Jo, det kan vara sol för många dagar i rad och värme är inte per automatik behaglig. Vill inte låtsas njuta av den syrefattiga hettan genom att tänka på ruskiga vinterdagar, är fullt medveten om att vintern kommer när den behagar. Behövde ett rejält väderbyte för att orka fortsätta andas och regn fick jag. Bönhörd rusade jag runt som besatt här hemma, ömsom skrattandes och ömsom hurrandes! Från apatisk till uppsluppen. Första ösande, svalkande, friska sommarregnet sedan min semester började- det var banne mig på tiden.

Firade med att laga mexikanskt till middag. Det mexikanska köket är min absoluta favorit sedan många år tillbaks. Maten är vällagad, långkok är vanligt och såväl grönsaker som bönor är en viktig och fräsch del. Pico de gallo är förresten Mexicos nationalsås och har samma färger som landets flagga. Från att ogillat koriander har jag börjat sukta efter den snarast parfymosande örten. Har en restaurang i Stockholm att tacka för smaklöksöppnaren.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar