lördag, oktober 12

Tumme med vädergudarna
















Vädergudarna vaknade sannerligen på rätt sida och bjöd oss på en dag med sol, knapp vind och perfekt temperatur för vandring, 15 grader på ett ungefär. Tunn tröja räckte fint för att hålla mig varm.
Målet för dagen var Söderåsens Nationalpark i Ljungbyhed. Finns olika områden att vandra i och vi valde Skäralid. Vår runda sträckte sig över 12 kilometer och då raviner skär genom backarna är lutningen bitvis väldigt kraftig- något som mina skånska ben inte är vana vid! Känns inte så farligt i kroppen nu efteråt men sista sträckan mot bilen gav mig skönt, hmmm, stumma lår.

Naturen var för dagen bedövande vacker, att grilla korv på pinne har aldrig smakat så gott, pyrdes in i en hemtam doft av brasrök och ansiktet, ja det hettar fortfarande behagligt av timmar i friska luften. Det är något visst med en heldag ute på upptäcksfärd, det är det!

Om jag finge önska skulle fler flanörer våga höra löven falla och lyssna uppmärksamt till den vishet som ryms i torra grenar. Kanske släppa mobilen och bara för en liten stund skippa skränet? Naturen är för mig lite vad en kyrka, eller för all del ett bibliotek kan vara för andra.

Låter bilderna tala för sig.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar