torsdag, oktober 17

Vardagsrasismen

bilder från vårt besök på Fotografiska,
Pieter Hugo heter fotografen. fantastiska bilder!



Är först i busskön, sätter mig och slumrar samtidigt som andra resenärer väller in. Slår hastigt upp ögonen och förstår att varje plats behövs, flyttar väskan och makar mig längre mot fönstret. Bussen är äntligen i rörelse, jag har fått sällskap där jag sitter. Slänger ett trött öga över mina medresenärer och ser.
I en till bredden full buss sitter en man utan sällskap. Vissa står, vissa delar plats genom att sitta i famn. Två säten lediga. I mitten av dessa sitter en svart man. Bredbent, vilar underarmarna mot benen, tittar i marken. 

Har själv flyttat långt ifrån min familj men trots det aldrig upplevt att vara den enda olikfärgade. Tänk dig mig i Ghana- tjock och blek! Går det ens att föreställa sig hur det känns att vara hundratals mil hemifrån, vit och idiotförklarad. En sådan som ingen ser som viktig. 

Jag vill att du läser nedanstående, tar in det och aldrig mer drar ett rasistiskt skämt inför mig.


DO, diskrimineringsombudsmannen har svarat klart och tydligt på din fråga om varför man inte får säga­ negerboll!
Ordet neger är på grund av sin historia starkt förknippat med slaveri, förtryck och brist på respekt för människors lika­ värde.
Det går inte att göra jämförelsen med ordet finsk i finska pinnar eller vit i vitlök, de orden är neutrala.
Numera finns ett brett önskemål bland personer med svart hudfärg att slippa höra detta ord.
Att hävda att ”det har vi alltid sagt” håller inte heller. Värderingar förändras med tiden, och då brukar också språkbruket anpassas efter­ detta. Det kan ALDRIG ses som bagatell­artat att kränka en annan människa!
De flesta som använder ordet behöver inte ha rasistiska eller onda avsikter, utan det handlar mest om okunskap och obetänksamhet. Men även då sårar det.
Fråga dig själv vad som är viktigast; att använda ordet negerboll/neger eller att undvika att kränka en annan människas värdighet?
DO:s och min ståndpunkt är helt klar, ordet SKALL inte användas överhuvudtaget!



Jag skäms å det grövsta men reste mig inte. Det kommer jag göra nästa gång, var så säker.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar