onsdag, november 20

Slappar, var & en på sitt sätt






Själv planerar jag helgen i form av listor på sådant som ska handlas, diskar, tvättar och myser i gråvädret. Ulla sover hopkurad i en liten boll under närmsta filt. Gunni har bäddat ner sig i sovrummet och Tage har fått ett tuggben. Ungefär som att småbarnsföräldrar slår igång en tecknad film för att hålla barnet sysselsatt. Han är en sann vän, vår Tage. Ständigt intill, pockandes med sin lilla nos och tittandes frågande med huvudet på sned. Plötsligt trycks en blöt, kall nos mot benet- bara så jag inte glömmer bort att jag har en hängiven följare.

Syster köpte en bok till mig i somras. Hon tyckte den verkade så mysig och av utsidan att döma var den det. Fast den handlar om orättvisor i Bangladesh och väcker tanke på tanke på tanke. "Innan floden tar oss". Vet inte om jag någonsin kommer lita på biståndsarbetare igen, är än mer övertygad om att rättvisa inte finns och frågar mig om jag kommer ha hjärta att fortsätta handla kläder på lågpriskedjor. En irriterande men bra berättelse om ogreppbar utsatthet. Ska snart fortsätta beröras, går liksom inte att släppa den från sig. Och den är mysigt skriven trots tankarna  och känslorna den väcker.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar