fredag, mars 21

Strosar ner för minnenas allé


knoppande plommonträd, i ringen blommar påsklija

glada minnen




Grått och blåsigt, har hängt ut tvätt och märker att även tjocka frottéhanddukar torkar på nolltid. Plommonträden har nära till blomning. Sammantaget säger det mig att något är fel med klimatet. Fast en bra dag att pyssla på inne och njuter gör ögat. Brukar föredra att packa sent för resor av alla de slag men jag ser så fram emot den kommande Stockholms-vistelsen att jag redan tjuvstartat. Rensat ur kvitton, sorterat, lagt ner resedokument och sådär. Riktigt pirrande mysig förlängning!
Har inte träffat min egen mamma, pappa, syster eller systerbarn sedan i juli. Kollegan som frågade fick tårblanka ögon när jag räknade efter... Det får jag med.

Fast jösses så många minnen det redan finns i den där weekendväskan; biljetten till Håkan Hellström-konserten (jag, Uffe, hungriga, hemskt hotell, lycka, mys), den gjutna ridstöveln som används som nyckelring (köpt på en loppis som jag besökte med farmor, Kjell och Angelica), receptet på vad som måste vara en supergod sås till torsk (har färsk torsk i kylen, ska provlaga under helgen), Överkalix-frisörens recept på min knallröda hårfärg (den jag älskade men ingen lyckats återskapa vare sig förr eller senare), frimärken med Sveriges flagga som jag för mitt liv inte kan minnas att jag köpt, visitkortet från favoritrestaurangen i Göteborg (älskar maten, miljön och att det är "vårt" ställe), mängder av cerisa läppglans (verkar bli ett nytt av ren lycka under varje resa), menyn från det svenska hotell som var först i världen med "meat free Monday" (blev så impad av att jag ett par månader senare bestämde mig för att trumfa och nu äter mer vegetariskt än kött, ultratrevliga Nordic Light)- listan kan göras lång som du märker.

Tänk ändå så fint att livet inte går på rutin, att vi är duktiga på göra tid för varandra och på att skapa möjlighet till nya stärkande intryck. Inte snart nog bär det av igen och då får jag äntligen träffa min familj! Vet att jag blir en bättre människa på köpet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar