lördag, augusti 30

Frustration & himmaluat är godast


på byggvaruhuset (suddigt med mobil)

helgens lösvikt (suddigt med mobil)

potentiella underreden funna på loppis

kärleken skissat & istället för att köpa dyr form
tänker vi använda tårtpapper

pizzadeg som varit fryst är prima...

...pizzasten med

himmaluat är godast




Åh, det här har inte riktigt varit min dag. Besökt byggvaruhus efter byggvaruhus utan att hitta vad jag behöver för att gjuta. Ordentligt frustrerande är en grav underdrift. Att gjuta betong är inte fullt så billigt eller hastigt som jag hoppats. Får stanna upp, göra en plan och ta nya tag, helt enkelt.
Väl hemma med loppisfynd som kan vara potentiella underreden känns det bättre.

Promenerade vovs inne i en stad som myllrade. Blir himla stressad av stojet har jag märkt av redan tidigare. I vilket fall så gick vi där i samlad trupp när vi passerade en pizzeria som jag vet har grymt god mat. Uteserveringen var full och både syn och doft gjorde mig så himla sugen. Sugen på att laga pizza till middag hemma. Kanske får jag lov att bjuda på recept?

Pizzadeg:

5 dl vatten
1/2 påse torrjäst
22 g socker
22g salt
1 1/4 dl olja (använder neutral raps)
800-900 gram vetemjöl

Räcker till fyra runda pizzor. Gör som jag och frys in hälften av degen innan jäsning- snabbt värre nästa gång du blir sugen!

Tomatsås:

1/2 tärnad gul lök (fräs i valfri olja)
1 tetra passerade ekologiska tomater
2-3 pressade klyftor vitlök
cajennepeppar
salt
pizzakrydda


Receptet på degen har jag en gång i tiden fått från en bagare vid namn Mattias och såsen har jag hittat på själv. Före gräddning lägger jag gärna på sparris, svarta (ekologiska) oliver och salladspaprika. Efter gräddning toppar jag med bresaola, hyvlad parmesan och kanske en näve ruccola.

Lyx hemma!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar