söndag, september 28

Mat, mat, provsmak & gemyt


äntligen kom de hit! vi bjöd på en
plankstek som fick tummen upp

äppelmarknaden i kivik

äntligen hängde vi lilla tavlan i
vardagsrummet- tummen ur

sällskapet framför årets tavla

en överlag vacker marknad, smakmässigt &
estetiskt

visst är det vackert?

provsmakar överallt

spettkaksbageri i kiviks hamn

det näst godaste jag någonsin ätit
på plasttallrik- min första äggakaka!

kvällens blev porterstek i crock-poten,
fick högsta betyg av gästerna



Vilken god helg vi haft! Mat, mat, mat och prat.
Åh, så mysigt med tillrest farmor och Kjell. En liten del av mitt arv hos mig för en helg. Sådant blir viktigare ju äldre jag blir. Att få duka upp och bjuda igen, visa min lilla del av världen. Få lov att passa upp och skämma bort! Skämma bort dem som skämt bort mig och gjort min barndom till den bästa tänkbara. För om det är någon som kan och är känd för att trolla vid grytorna så är det min farmor.

Äppelmarknaden i Kivik är så väl värd ett besök. Som vi provsmakat och njutit marknadsstånden runt. I solen, den stora solen- vilken lyckoträff. Hittade till och med parkering nära hamnen, kändes som veckans lotterivinst. Jag uppmanar dig, åk till Kivik nästa år, ta med dig ett gäng du älskar- värt varenda krona och extra kilo.

Och än är den inte över. Helgen. Vi myser vidare ett par timmar till... Tar vara på varje liten stund av prat. Hjärtat blir stolt när min matguru över alla andra, farmor, tar om och ber om recept. Vilken jädra tur att det blev jackpot i den improviserade matlagningen just denna helg! Skickar med kvällens sås till Skövde och hoppas de tänker på oss över en pannbiff.

En som kommer saknas särskilt här hemma är vovven Saga. Tages kullsyster. Som de lekt de här dagarna! Drar iväg på egna äventyr så snart tillfälle ges- lurpassar, jagar varandra och brottas. I timmar.




2 kommentarer:

  1. Rätt kul att tavlan "går ut" i trädgården....eller gör den det? eller är det kanske era gardiner som speglar sig? hur som haver, en intressant bild!

    T, som är golvad av höstförkylning...........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller om det är trädgården som vill komma in? Lyckosam spegling i vilket fall.
      Usch, så trist med förkylning! Då passar krya-på-kramar så här på håll extra bra...

      Radera