måndag, december 29

Trött pigg & jagande den perfekta desserten


en palt blir till

formas & läggs i grytan

där den mår gott en timme

innan den får svalna för att kunna
följa med oss på vift

uffe fick vara förste provsmakare

vår gran har fått ljus

till nyårsdesserten, vad säger du?

present till svärisarna




Först av allt vill jag fråga dig vad som är viktigast vad gäller desserten på Nyårsafton. Utförandet eller smaken? Själv väljer jag förrätt framför dessert alla gånger och är inte den där sötnöten som en kanske kan tro. Men när jag nu har blivit ansvarig för desserten så är ambitionen förstås hög. Och idéerna inga. Ser för mig en snygg dessert och därav min fråga. Kan smaken få stiga lite åt sidan för det estetiska?

Har farit runt som en tok denna eftermiddag och kväll. In till gymmet, ut till svärisarna (dit jag kom med gammalt smink och fulkläder men raskt insåg att det visst var fler inbjudna). Lutfisk är förbaskat gott i vilket fall. Slog på stort genom att äta en halv potatis till fisken, ärtorna och senapssåsen. Såsen är alltid det stora samtalsämnet vid våra lutfiskmiddagar. Hur senapen rullades, hur länge, en beskrivning av undertiden tårande ögon och så tips från de som gjort samma sak i en herrans massa år innan. Jag lyssnar noga, varje gång. En vacker dag ska jag köpa en kula och tålmodigt rulla ordentligt stark senap till Säterivägens sås.

Fick bryta upp efter åtta på kvällen för att hinna handla till palten. Hemma var vi strax efter nio och sedan har full aktivitet i köket rått. Kärleken skalade och jag rev- potatis till dubbel sats palt.
Jättejulklappsgrytan har redan kommit till användning tre gånger :)
Tar med de goda klumparna på vår resa men har även lagt undan några till suktande, husvaktande svärföräldrar. Jätteskoj att mitt norrländska går hem även i de skånska stugorna.

Och så är det ju fortfarande det här med desserten. Om du som läser har minsta lilla tips på godsak fin nog för nyår så är jag idel öra. Snälla, överös mig med tips, jag ber dig!
Kan heller inte ta in att jag är mellan jobb. Det här är faktiskt jättestort. Men bra, skönt, annorlunda, fritt, fint och spännande.
Tänk att de valde mig av alla! Jag ska göra mitt allra bästa och lite till- det brukar räcka långt.

Nu ska här ses klart på film, packas och läggas mask på det vintertrötta ansiktet. Får nog ge min förvandling en vecka. Den som rör dygnsrytmen alltså, inte ansiktet.




❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar