onsdag, maj 16

Hemma hos/ matresa/ min passion

Gammal urcharmig häst, snappat upp på Facebook :)


Limpskivare, loppis.

Bord, billigt men finast, nätauktion

Emaljmuggar, loppis. Virkad grytlapp inköpt under konstrundan.

Övervåningen, här ska bli en skaparhörna


Här i trakten erbjuds dessa dagar intresserade att åka runt och prova på nya matupplevelser. Allt från provsmakningar, till föreläsningar och guidade turer står på schemat. Himla trevligt initiativ, eller hur?

Snart dags för sängen, morgondagen börjar hyfsat tidigt. Förutom mat ska vi förstås besöka åtminstone en loppis. Jippie! Syns det på bilderna att jag rotar runt en hel del på dylika tillställningar?
Vi hämtar upp reskamraterna klockan 09 och styr först kosan mot Vanneberga där en loppis slår upp portarna lagom till vi kommer fram. Jag vet inte mycket om den, kanske springer mina medfyndare in och rycker saker hejvilt. I så fall kommer även jag springa, det garanteras.
Med fynden i bagaget fortsätter vi ner mot Österlen. Har denna gång förberett en rutt för att inte missa några godbitar. Vi kommer, om allt går som planerat, besöka en sparrisgård, prova olivolja, lära oss mer om senap, provsmaka choklad, besöka en kryddgård och göra ett stopp vid Kiviks Musteri. Äppelträden står i blom och det pirrar i magen när jag tänker på hur vackra deras vidsträckta odlingar måste vara.

Matresans tema är detta år smörgåsar men vi har valt att inte stanna till och provsmaka de olika, säkert spännande, skapelserna. Istället kommer picknick-korgen vara fylld till bredden med hemlagat. Paj, muffins, frukt, choklad, varm hallondryck, kaffe och en del annat smaskigt.

Längtar som ett barn till julafton & hoppas ta fina bilder att dela med Dig.

2 kommentarer:

  1. Ohhhh...låter helt enkelt UNDERBART! Jag bor på fel ställe helt klart. Vill oxå: LOPPIS! ha en fin sådan dag nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur för dig att du vet någon du kan övernatta hos här nere då! :D Tack, vi har verkligen haft det fint.

      Radera