måndag, juni 4

Härdad norrlänning


Därför ♥


...oavsett om jag tycker om dem eller inte, hanterar jag juni månads +9 grader med en tacksamhet som mina skånska vänner aldrig kommer förstå. Tänk som det ändå blommar, tänk att vi är så gott som garanterade att slippa nysnö. Så gott som garanterade.

Njuter av uteliv, sol, strand, trädgårdspyssel och allmänt strosande men är fullkomligt övertygad om att direkt solljus är riktigt skadligt för huden. Med solskyddsfaktor i skuggan är min melodi. Fast jag vill ju ändå bli brun, gärna snabbt...
Förra veckan tog jag kärleken till hjälp med att smeta på brun-utan-sol för första gången i vuxen ålder.
Resultatet blev toppen och jag kan härmed lova att jag aldrig mer kommer sola. Vistas i sol, självklart, men inte sola.
Besökte tidigare under kvällen svärföräldrarna och hade kanske varit där en halvtimme när svärmor utbrister att jag är brun samt frågar om jag har strumpbyxor på mig. Hon ser mycket skeptiskt ut när jag berättar att jag smort in mig och säger att hon aldrig skulle våga testa.
Varför är det så? Färga håret är ju vedertaget. Foundation också. För att inte tala om nagellack, push-up BH, skiftjobb, att andas avgaser, p-piller, vitamintillskott, timmar av oskyddad hud i stark sol och mascara. Varför anses det vackrare att vara brun av sol än brun utan sol? Varför anses det vackert att vara brun överhuvud taget? frågar jag mig själv.

Om du nu ändå är som jag och tycker om lite färg så kan jag varmt rekommendera Åhléns brun-utan-sol-kräm, 89 kronor. En ytterst prisvärd återfuktare som ger jämn färg samt doftar avocado och persika.

Jisses vad andra funderingar det här väckte hos mig. Avrundar med dem som cirkulerar i detta nu..

Varför är det mer beundransvärt att må dåligt och tjäna pengar än att må bra och tjäna mindre? Varför är det inte okej att sörja ett älskat djur men ett krav att sörja den bror du aldrig träffat? Varför uppmuntrar samhället destruktivitet hellre än kreativitet? Varför säger vi tjejband men inte manlig läkare? Varför är det viktigare att tänka positivt än att vara realist? Varför skulle vi aldrig tränga oss i ICAkön men utan att tveka försöka ta oss före i vårdkön? Varför ler vi mot ytligt bekanta och snäser åt dem vi älskar? Varför ger jag gudsonen hemlagade köttbullar medan jag själv äter friterad fisk?

Varför? (källa: Wikipedia)


1. Varför missade vi leveranserna av bakaxlar? Därför att svetsaren var sjukskriven.
2. Varför var svetsaren sjukskriven? Därför att han fått tennisarm.
3. Varför har svetsaren fått tennisarm? Därför att 50% av bakaxlarna måste svetsjusteras.
4. Varför måste 50% av bakaxlarna svetsjusteras? Därför att maskinen är feljusterad.
5. Varför är maskinen feljusterad? Arbetsinstruktionen är felaktig.

Slutsats: fixa arbetsinstruktionen









2 kommentarer:

  1. Kanske för att de yttre faktorerna sätter press genom en flockmentalitet? Stå på dig, tänk: vad mår JAG bra av och följ hjärtat. JO, det är lika lätt att säga nej som att säga ja - tog mig lång tid att förstå. Men så är det. Tankarna, det är där det börjar och du har redan börjat. Fortsätt och acceptera förändring för det är livet: en ständig förändring. Kram med värme.

    SvaraRadera
  2. Tack M, du lyfter min dag och rätt har du också. Jag har börjat förstå det där med att jag skulle kunna säga nej. Även i situationer där, vad vi kallar, osynliga lagar gäller. Så länge det går framåt gör det inget om det går långsamt. KRAM

    SvaraRadera