onsdag, oktober 17

Schack matt

... med betoning på matt. Fast nöjd.


allt är inte diamant som glimmar



Har denna förmiddag tagit det dåliga beslutet att inte åka hem efter jobbet utan att stanna kvar i staden och slå alla surrande flugor i en smäll.  Åt frukost på café, besökte bibblan och shoppade sedan loss på tråkigheter som förbrukningsvaror av alla de slag. Lämnade även in en trasig väska hos skomakaren och han fixade riktigt fint. Nu var jag snäll mot mig själv. Rätt ska vara rätt. Jag kom även hem med pryl från Röda Korset, en tröja och ett par leggings, blommor, Moroccan Oil till nya frisyren och Trisslotter- ingendera kan betraktas som förbrukningsvaror. Slår mig själv på fingrarna.

Men, jag har funderat en del i soldiset och det kommit fram till är nedanstående.


Visst är det väl ändå så att det bara är personer som har det riktigt gott ställt som säger att pengar inte betyder något? Att det är människor som haft det lätt i livet som säger att livet blir vad man gör det till
Pengar kan inte bota en dödlig sjukdom men pengar betyder något för mig. En resa norröver, nya fönster, en säng som gör att ryggen inte värker, vettig middag- bland annat. 
Livet blir vad man gör det till. Fast vissa måste kämpa hårdare, betydligt hårdare, än andra. Sistnämnda tycker jag att vi ska hysa större respekt för än vad vi gör. Ett barn till en missbrukare kanske tar ett snedsteg i en dans han inte fått med sig stegen till i modersmjölken. Självklart ska vi ge den människan en ärlig chans att få vara med i gemenskapen!

Själv har jag haft det oförskämt bra under min uppväxt och turen har fortsatt i vuxen ålder. Har föräldrar som fortfarande trivs ihop, en syster som jag gärna ringer och som sett till att jag blivit den stolta moster jag är. Har blivit skjutsad till träningar och blivit serverad hemlagat. Träffat en man som inte är av denna världen och aldrig varit arbetslös. Pepparpeppar.
Men trots det vet jag att pengar betyder någonting och att vissa måste kämpa mer än de förtjänar. Den vetskapen saknas hos många av våra företagsledare och politiker. 

Och det gör mig matt.

Godnatt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar