fredag, oktober 5

Storasyster

... har vår lilla Ulla blivit idag. Hurra!


lilla storasyster

rimmad bog med ben, från gårdsbutik

bara ett tips


Regn och rusk och mer regn. Passar småsnuviga och trötta mig perfekt. Sugen på att greja inomhus, läsa bok och laga långkok som till exempel dagens ärtsoppa.
Ute på åkrarna tas skörden av betor in, har stått och tittat länge på arbetande människor i maskiner och fåglarna som ofattbart snabbt förstår att det finns godsaker att hämta. Skörden är vacker.

I går knatade jag och kärleken en snabb runda på stan. Händer inte ofta alls nu när vi bor på landet och ännu mer sällan nu när vi har vår lilla Ulla. Himla roligt att bägge två klämma och känna och fastna för saker som i slutändan bara väcker nya idéer och inte alls är något vi kommer köpa.
I den lilla ostbutiken slog jag dock till på flera godsaker för att förgylla torsdagkvällen, tycker det är lyxigt att handla över disk, av kunniga expediter som förstår att provsmakning är ett måste.
Innan hemfärd tog vi en runda på Åhléns där jag ville ha Uffe som smakråd gällande en höstjacka/kappa jag fastnat för.
Slutade med att jag fick den fina kappjackan av min skatt. Var verkligen inte vare sig tänkt så eller nödvändigt...

Bild två, rimmad bog. Inhandlad på gårdsbutik sedan ingen av de stora matkedjorna saluför denna detalj längre. Hoppas på toppen ärtsoppa! Märgbenet bör ju ge ännu mer smakrik buljong än bara en bit kött. Kommer lägga i biten hel och dela när den kokats mör.

Bild tre, 4 liters konservglas. Gammal goding som fyndas på loppis för en låg peng, särskilt om locket saknas. Perfekt som ljuslykta eller till sortering av drivved, kastanjer, pennor, skattkartor eller annat som  vi pysslare må ha på lager.

Fick nyss ett sms som berättade att vår lilla fröken blivit (hel)storasyster till fyra nakna småsyskon. Vilken glad nyhet, jag är beredd att bli småvoffsmatte igen ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar