fredag, januari 18

Fredagens

... utmaning.



dagens- ingen höjdare

morgondagens porterkött säkert gudomligt!



Innan jag kommer till det jag är på väg att skriva vill jag börja med att berätta att jag inte har något emot det. Bättre å bättre dag för dag... Till saken.
Ett tecken på att en börjar bli gammal är väl ändå att Go´kväll faktiskt är ett intressant program? Mat, mode, åsikter, pyssel, resetips och recensioner i en salig, uppdaterande blandning. Just som med Hemmets Journal vilken jag fått mycket ut av att läsa så länge jag kan minnas. Börjar jag bli tant eller är jag helt enkelt född sån?

Kommer denna helg laga två rätter inspirerade av Go´kvälls kockar. Den första är lammfärsbiffar smaksatta med rosmarin och vitlök. Se bild ovan.
Eftersom jag postar detta efter middagen, fredag kväll kan jag redan nu berätta att den rätten var en stor besvikelse. Biffarna var rena sömnpillret.
Däremot gick inte kålrotsalladen av för hackor.

I morgon, lördag, blir det en typ av stek med madeira och porter. Receptet kommer, även det från Go´kväll men denna gång genom norrländska kocken Susanne Jonsson. Mexikanarna har en liknande rätt som jag lagat i åratal- vet att köttet blir gudomligt. Nyfiken på hur det kommer smaka med ny smaksättning så som Madeira, Porter, chili, soja och ingefära. Till köttet serveras en gräddsås, grönsaker och svartvinbärsgelé. Jag har det jag gör under morgondagen- älskart!













2 kommentarer:

  1. Vi ser fram mot att få läsa om hur det smakade, jag gillar ju verkligen högrev som råvara i en gryta, som dtek har jag inte testat.

    SvaraRadera
  2. Nu står köttet i ugnen och ska där förbli i ca tre timmar. Kanske längre. Blir ingen stek, utan köttet dras isär med gaffel. Kommer dock servera med klassiska tillbehör som brysselkål, pressgurka, gräddsås och gelé. Såg supergott ut när det tillagades i TV. Återkommer!

    SvaraRadera