torsdag, juni 20

Vem i allsin dar är hon?


vitaste vit & gulaste gul

vacker även som knopp

gillar det flikiga och likheten med opalglas

ögongodis



Ja, vem är hon- den där okända- som lever i min kropp?

Du vet, jag är hon som kommer hem från jobbet mör och mentalt trött, hon som gäspigt men varm i hjärtat släpper ut två vilda sötnosar och blir fullständigt översköljd av kärlek. Jag är hon som om mornarna antingen blickar inåt eller bortom horisonten. Hon som glömmer att vattna krukväxterna. Hon som orkar mycket men saknar tålamod.

Så vem är då hon, hon som häpet avbryter mig mitt i pusskalaset vid upptäckten att den vita pionen blommar? Och som hoppar på stället av glädje för att jordgubbarna börjar bli svagt rosa? Och som sätter sig ner med benen i kors i ren vördnad över att små, små tomater är synliga på plantan... Är hon också jag helt plötsligt? Här går det undan må jag säga.

I alla fall. Pionen på bilderna planterade jag med en inombords suck förra sommaren. Pioner ska inte blomma förrän flera år efter flytt- men min är så vacker, så vacker redan i år! Hon kan, den där andra. Fast jag har tagit bilderna. Sådetså.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar