torsdag, november 7

Fulländad porterstek, recept





Bjuder på ett recept så här i god tid inför helgen. Denna stek är inte krävande men behöver viss framförhållning. Det kan jag leva med, kan du?

--------------------------------------------

Porterstek


1,5 kg benfri stek (valde rostbiff)
1 flaska Porter (33 cl)
1,5 dl kinesisk soja
1,5 dl koncentrerad svartvinbärssaft
6 st krossade enbär
6 st svartpepparkorn
2 tsk torkad timjan
2 st stora, grovhackade vitlöksklyftor
1 st klyftad gul lök

# Blanda alla ingredienser, utom köttet, i en stekgryta. Låt koka upp.
# Lägg i steken, den behöver inte brynas. Sjud på svag värme i 30 minuter, vänd steken och sjud tills innertemperaturen är ca 70 grader. Tog mig ca 2 timmar totalt.
# Ta grytan av värmen, sila spadet i en lämplig skål och lägg åter steken i spadet, låt vila tills kallnat eller över natt.
# Innan servering viras köttet in i aluminiumfolie och värms en stund i ugnen. Skiva i sista sekund.

Originalreceptet hittar du här.

Gjorde en improviserad sås där jag använde ca 6 deciliter av spadet, tillsatte ett par deciliter grädde, en knapp matsked svartvinbärssgelé och lite salt. Red antingen med Idealmjöl utrört i lite av grädden eller med Maizena.

Jag var lätt skeptisk till det här med att koka en stek, dessutom utan att först bryna den. Tro mig, det här blir så gott att det inte är riktigt klokt! Arbetsinsatsen är liten så tid finns att lägga på tillbehören.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar