måndag, april 21

Mer från helgen & lite idag



När vi under söndagen begav oss för att hämta den tavla vi köpt tidigare under helgen fick vi inte bara en trevlig tur till bils utan även spontant strosande vid Bäckaskog slott. Slottet är vackert, parken och strandkanten rogivande på ett inspirerande vis.



Har vid något tidigare tillfälle skrivit att det finns platser som låter tankarna tänkas till punkt för att sväva vidare, den här parken är en sådan plats för mig. Har lätt för att stressa upp mig och bli arg, har tack och lov lika lätt att stressa av och rensa. Vet just vad jag behöver ge mig själv.



Fortfarande förundrande och exotiskt när vårmarken fullkomligt täcks av blommor. Önskar att jag aldrig någonsin vänjer mig utan låter mig tas med storm varje vår!



Ser du vilken fin liten vän jag träffade på? Vattensnok tror jag minsann men rätta mig gärna. Den simmade, dök och såg emellanåt ut som odjuret i Loch Ness. Bara lite, lite mindre.




En detalj som tilltalar, gröna tegelväggar. Vår putsade fasad verkar inte vilja hysa grönt liv men kanske skulle vi, någon gång, mura en röd tegelmur? Som ersättning för det svarta staket som nu omgärdar delar av vårt trädgårdsland och den blivande altanen. Projektet får ställa sig i kö. Först ska vi fixa altan, göra färdigt sovrummet och det till synes fallfärdiga garaget. Gifta oss, åka Hurtigruten och anlägga trädgården. Skaffa solpanel och höns. Bör väl gå ganska snabbt att förverkliga då en av oss har en deltidslön inom hotellbranschen?
Kärleken vet inte om det där med hönsen ännu så vi kan väl prata lite tyst om det? Men den hårda sanningen är att sättet på vilket äggproduktionen fungerar idag är oerhört plågsam för de så sociala och kloka hönsen. Det minsta vi kan göra är att köpa ekologiskt. Då mår naturen bra samtidigt som hönorna får sandbada, picka och vistas utomhus. Fast det vänligaste är såklart att ha en egen besättning och det lilla vill jag bidra med vad det lider. Tänk så gula, fluffiga och samvetsgoda pannkakor vi kommer kunna äta. Ett litet hönshus finns faktiskt redan på tomten.



Så här ser det ut hemma i trädgården idag, är så tacksam över att bo i detta hus. Finns inget som en egen täppa på landet nära stan! Tänk att just vi fick, tog och tar möjlighet till allt det här...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar