söndag, april 19

Sköna söndag & tecken på ålder


söndagens lättklädda frukost:)

orakad tage är en syn som får
åtminstone mig att le

överallt spirar det...

pånyttfött

i vår lilla, lilla värld av sippor

blommor så långt ögat når

gigantiska rotvältan

årets första glass på pråmen

strosa åhus-bryggan

ett namn på varje planka

ljuvligt

vill bada!

vacker kyrka längs vägen hem

kvällens




Har tillbringat dagen ute från morgon till kväll- frukost, utflykt och glass. Ofta stannar jag upp när jag  känner hur livet ger själen lyxvarianten av massage, idag är en sådan dag. En sådan där jag varit tacksam för varenda stråle sol, varenda blomma och varenda pilfink som fick mig att le där de blängande men tillitsfullt struttande åt smulorna av min strut.
Att få vara tillsammans i allt det vackra är värt oerhört mycket!

Med den nya kranen installerad och välfungerande gör både jag och kärleken fel gång på gång. När vi vill ha ljummet vatten ökar vi flödet och blir nedskvätta och när vi vill ha varmare stänger vi av hela skiten. Ett av alla tecken på ålder? Det tar lite tid innan det nya sitter...

Ett annat tecken på ålder är öppenheten och generositeten som varje individ automatiskt borde få genom att leva. Skulle inte få för mig att spekulera i vilken sexualitet människor har, bunta ihop desperata individer till en skrämmande skara eller skratta åt farbrorn som vill lära sig rappa... Jag skulle garanterat gå i taket och falla brunnen ner om Uffe lämnade mig. Men hoppas att fallet blivit lika långt oavsett om den nya partnern var en man eller en kvinna.
Men låt säga att mamma och pappa ringt upp på Skype för att berätta att de ska skiljas. Vore oerhört jobbigt, krisigt och ledsamt. Tänk om pappa i samma andetag berättat att han träffat en annan, låt oss kalla honom Stefan. Vore jag fördomsfri? Förmodligen inte. Öppen? Ja, verkligen.

Lite så har samtalen och tankarna gått denna soliga dag. Känner att ämnet är viktigt då intoleransen blir allt större i vårt lilla land för var dag som går. Vad jag hade gjort om en varg tagit Ulla? Jag hade ryckt och slitit, bitit, skallat, kämpat emot, gråtit och om jag kunnat haft ihjäl fanskapet. Om jag vill att vi ska skjuta varg i förebyggande syfte? Nej, med största bokstäverna.

Ett konkret exempel finns faktiskt. När vi denna dag gick genom bokskogen satt ett par och fikade. De hade en schäfer som var lös. Kärleken backade med våra små men jag bedömde att paret sett oss hade pli på en trevlig hund och att vi vågade fortsätta. När vi passerat och gått en bit säger kärleken "jag tycker ändå inte det är okej att ha lösa hundar här".

Här tycker vi olika.
Hundar måste få vara lösa för chansen att lära genom sina ägare. Dessa hade full koll på sin schäfer! Min osäkerhet kan inte få gå ut över hela samhället.

Då kan vi lika gärna förbjuda hundar, katter, socker, skateboards, urringat, hästar i hage, mobiltelefoner i samband med barnvagn, kaffe och grill. Samt införa körkort för innehav av barn, hund, motorsåg, parfym och roddbåt.

Och vad det lider, inskränka på det egna tänkandet. Ja, men så gör vi! Förbud är bra! Förenklar! Skippar det sunda förnuftet!
Eller?




❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar