tisdag, maj 12

Blivit med äppelträd


investering i ordentliga verktyg
under helgens mässa

val av rätt träd- ett svårt ett!

kvällens mys




Jobb, en farmor som gärna stannade några dagar till och väder som växlar mellan sommar och höst. Överraskande enkelt, ändå.
Idag har jag börjat jobba klockan sex och tog bilen för att så snabbt som möjligt ta mig hem till vår gäst och vovvarna. Handlade på en konkurrerande butik en snabbis och väl hemma bokstavligt talat slängde jag såväl stek som krydderier i Pottan (Crock-Pot:en). Sedan bar det av mot havet! En tävlan mot vädret, visade det sig. Väl framme hade temperaturen sjunkit från 21 till 15 grader och regnet gick från dugg till ös. Vi delade på en pizza, körde en omväg åter och farmor verkade inte alldeles rädd med mig vid ratten. Inte ens i stora korsningen inne i Kristianstad!

Pottan levererar varje gång. Har fixat världsgodaste middagen helt utan åthävor. Köttet blev på gränsen till för mört- ett lyxproblem. Mandelpottisar sköter sig själva de med och såsen görs ju av spadet som köttet stekts i. Enkelt men förbaskat smaskigt!

Igår begav vi oss till handelsträdgården nära hemmet för att se ut de två äppelträd som farmor ville ge oss. Det blev ett väldans velande- letandet efter ett syrligt dessertäpple vars träd inte växer sig för stort. Min favorit gick därför bort- Gravensteiner blir ett ståtligt träd som inte riktigt passar den del av trädgården som vi försöker hålla som avsedd för odling. Ska visa vilka två vi till slut valde!
Och så var det ju att de två sorterna ska pollinera varandra... En djungel av val för en novis som mig.

Älskar att plantera träd, det känns både högtidligt och romantiskt. Något att vårda, hjälpa växa och se bära frukt... Men så är det ju vare sig jag som gräver eller få gå omvägar med klipparen ;)

Ute blåser denna kväll riktiga höststormar. Kärleken tränar i källaren och farmor sitter med tre hundar i knä. På det hela taget en harmonisk tisdag. Ser redan fram emot morgondagens middag för den står vår gäst för! Vet att det kommer bli en smaskig sista kväll.




❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar