onsdag, september 30

Får en tipsa?


finns det en strimma sol så hittar de den

lite sådär var det tänkt

en hel ugnsplåt fylld av broccoli, blomkål & vitkål-
på med lite olja & havssalt, rosta & våga
låta dem bli lite bruna...

rostas är en gravt underskattad bit av rostbiffen,
mer smaklig än oxfilé om du frågar mig


älskar paprikasallad på burk, gärna den billiga av märket
"eldorado", erkänner. en fin smakhöjare i allt
från tonfisksallad till pizza, rullader, sås
& kryddsmör, sistnämnda var ett annat
av gårdagens lyckade experiment

tillbehören till köttbiten; rostad kål,
paprika- & vitlökssmör & stekt rödlök
kanongott!



Är det någon mer än mig som får slattar av grönsaker kvar i kylen? Tänker varenda gång jag skär buketter från det där blomkåls- eller broccolihuvudet att jag ska komma ihåg resten. Och så gör jag det, fast allt som oftast två veckor för sent. Känns rent utsagt förjäkligt att slänga mat och blir irriterad mig själv varenda gång det händer.
Efter gårdagens utflykt till havet hade jag verkligen inte möjlighet att göra någon planerad storhandling, inte med vovvar i bil som ju snabbt blir varm i solgass. Sladdade in på parkeringen, sprang in i affären, ryckte åt mig ett kålhuvud av var sort och så fick det vara bra. Jag improviserar ihop det, tänkte jag.
När det var dags för middag bestämde jag mig sonika för att laga till hela rasket på en gång. Funkar lika bra till en köttbit, som igår, som till lax eller isterband. Isterband får det bli idag.

Däri består mitt tips. Laga allt på en gång så slipper du somna med ett broccolihuvud av dåligt samvete under kudden efter att resten hunnit bli dåligt…




❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar