söndag, september 27

Kärlek i Kivik


jessica ❤️ uffe
i dagens hasse-hav



Idag, för sju år sedan förlovade vi oss. Har inte ångrat ringbytet en enda dag- en snällare, renare och mer anständig människa att ha vid sin sida får en leta efter. Vi gör allt vi kan för varandra och det är aldrig en uppoffring. Vi gör det på olika sätt men Uffe är viktigast av allt och alla för mig och jag känner att jag är densamma för honom. Vi väljer varandra om och om igen. Vilken förbaskad tur jag har!


årets äppel-tavla är spektakulär!

rosorna blommar

gästgiveriet i brösarp´s
äggakaka går inte av för hackor!
har längtat ett år...

mumma på papptallrik

vackra kivik

äpplen i långa rader

mysiga gränder 

en blir törstig i solen

publikhavet inför hasse!



Fick en liten tår i ögonvrån där jag stod i ett folkhav, i lilla Kivik, lyssnandes till Hasse Andersson. Som i ett akustiskt nummer hyllade skånskan och jag förstod (nästan) vartenda ord. Eftersom min älskade som stod intill ju lärt mig nödvändigheterna. Hasse sjöng "Klydde-röv och löjnhals, illbatting är mög. Ålahuve, fubbik, örnastötta det är ög. Snor-tocke, buga-elling ente nåt å ha traderöv å ännaklämd är ingenting å va…." Solen sken från en klart blå himmel, barn och vuxna sjöng med i texterna och som grädde på moset nästan tjugo grader varmt. Vilken present på vår dag!

Som du kanske förstått gick årets Äppelmarknad av stapeln i Kivik och den är bland det mysigaste hösten har att erbjuda, tycker jag. Äpplen i långa rader, blandad publik, massor av lokalproducerad mat och en del marknadsstånd. Sitta ute och äta, musik och hygge. Något år har vi fått parkera kilometer utanför Kivik och i regn traskat in till hamnen, andra år, som detta, hittade vi finfin plats mitt i smeten. I solsken som fick människor att kasta koftan och traska omkring i linne eller sätta sig i skuggan för en stund. Såg en dam med blänkande ny dunjacka av dyrt märke, jag och kärleken log och visste att svetten rann längs ryggen där hon gick för att visa upp sitt nya höstplagg. Folk, alltså.

Rosorna blommar vackert, musiken ringer ännu i öronen och om bara ett par timmar sänds första avsnittet av Bron III. Vem kan önska sig en finare och mer kärleksfull dag?
Önskar jag kunnat visa den vackra färden till och från resmålet för dagen. De lurviga kossorna på Brösarps backar, den lilla vita kyrkan mellan åkrarna, lockiga fårryggar i havet av rödklöver, bilköerna, äppellundarna fulla av ätmogen frukt och havet i horisonten.

Nu du, ska här skålas i riktig bubbel och ätas rester sedan gårdagen undertiden vi högaktningsfullt väntar på vinjetten...




❤️

2 kommentarer:

  1. Grattis älskade människor! sju år är bra Hasse och jag hade fem i januari i år, vi blev förvånade, att tiden går så fort, att vi gör så mycket och att det är trevligt hela tiden och bättre och bättre tycker jag :)

    T, som skickar varma grattiskramar till er båda.........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ni är ju inte långt efter :) Tiden går snabbt men jag håller med om att det blir bättre och bättre, livet!

      Radera