söndag, september 20

Onda ögat & ljuv doft


spännande att prova något nytt
i långkoksväg

oxkind som ska vila i marinad över natt

frusen tage ger mig onda ögat,
fridstörare med kamera





Började dagen med ett bubblande skratt som liksom inte velat ge med sig. Tog det med mig till jobbet och som vanligt flög timmarna både snabbt och lätt. Orsaken till mitt skratt? Dagnys blogg, läs gärna hur och vad krutdamen skriver om. Ordentligt rolig på ett lågmält och något ironiskt vis. Jag ger ett exempel genom att citera 103-åringen:
"Jag har kommit på mig själv att ofta använda gamla talesätt när jag pratar eller skriver någonting. Man skriver t ex envis som en åsna eller dum som en gås. Att en åsna kan vara envis eller trilsk kan jag vara med på, men gåsen är långt ifrån dum. Jag har läst någonstans att det var gäss som räddade livet på Martin Luther en gång med sitt kackel. Att de sedan blir slaktade och uppätna är bevis på ett annat talesätt nämligen att otack är världens lön."
Hur kan magen göra annat än att okontrollerat skutta och det tyglade skrattet ersättas av bubblande frustande grymtande asgarv? Själv är jag ovan och blir generad av det otyglade. Ska fortsätta läsa Dagnys blogg och låta skrattet komma i valfri skrud.

Är ledig i morgon och har förberett en festmåltid.  Oxkind som först ska marinera över natt för att sedan långsamt stekas i crock-poten. I timmar. Kinden ligger i sin skål och doftar förföriskt av rosmarin, vitlök, timjan och rött vin. Kommer bli mumma...




❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar