måndag, oktober 12

Oh la la!


halva gräsmattan uppäten av elaka larver...

ska en bli arg eller gilla läget?

min älskade kom med det utomordentliga
förslaget att gräva ner tulpanlökar!

fast en och en blev det för tungt,
under söndagen satte vi nämligen flera hundra

och åt spännande kött med egen sås;
pluma samt sekreto (för sverige ny styckning
av gris). i såsen? grädde, parmesan, citron & muskot. 

så himla god & passar utmärkt även till
aubergine...

tackat ja till stor fest där även respektive är inbjudna
& affären stänger tidigt för att alla som vill ska
kunna komma…

glad över att äntligen ha ett förkläde som
sparar klänningarna från det värsta stänket




Varje dag är det sannerligen någon uppgift som pockar på uppmärksamhet. Om inte gräsmattans välmående så små vovvar som behöver få klorna klippta eller det spontant inhandlade köttet som vill bli till en måltid. Angenämt!
Vet inte hur det är för dig men jag är en nyfiken matlagare som gärna provar nytt. När vi har nya styckninsdetaljer på jobbet testar jag gärna. Pluma är en mör övre del av karrén och sekreton (grisens hemlighet) en mör detalj på halsen. Pluman var lite knepig att skära då köttets fibrer går i två riktnigar och ingenting jag kommer testa igen. Sekreton rena drömmen! Mör och nötig i smaken, formad ungefär som en mindre flankstek.

Under dagens skogsrunda fick jag gläjdas åt ekorrar samt fasaner. Sistnämnda är för roliga att kika på- de springer som de är utan huvud och ger ifrån sig de mest förnärmade läten. Ofta skrämmer de mig där de flaxar upp.
I väntan på bussen till jobbs blev jag kompis med en tanta som hjälpte mig rädda en kungsfågel. Efter vår gemensamma upplevelse delade vi säte in till stan… Visste du att Kungsfågeln är så liten som 9 cm och med en vikt på 5-6 gram? Att den är färgglad och finns från asien ungefär upp till Dalarna? Fullständigt förtjusande i sin litenhet.

Tänk så mycket jag vet idag som jag inte visste igår.




❤️

1 kommentar:

  1. Ja tänk så mycket man kan lära av små tanter bara en har tid att lyssna, så priviligerad jag är som ges mökjlighet till detta nästan vart arbetspass.

    T, som jobbar i natt.....

    SvaraRadera