söndag, november 29

Adventsmys & kontraster
















Häromdagen var var lyckan stor när snön singlade ner och färgade världen vit. Fick genast lust att baka, pynta, pyssla och leka. En komprimerad känsla av jul som drabbade mig med full kraft, förstod jag senare. Lilla Ulla är lika galen i det vita fluffet som sin matte och jagar snöbollar med en entusiasm hon, lugnet själv, aldrig visar i andra sammanhang. I dag, på första advent vaknade jag rosslig, hördes regnet vräka ner och när sistnämnda bytts mot tveksam sol såg jag hur grannen pysslade i trädgården. Fel, fel feeeel!

En ledig dag tidigare i veckan bakade jag lussekatter, stjärnorna har kommit upp i fönstren, adventsstaken står redo och jullådorna packas upp. Alltid lika spännande att plocka fram de oanvända ting jag köpte under förra årets utförsäljning. För sådan är jag- köper bara växter och mat inför jul. Investerar i nästa års pynt på rean…
Nu har vi servetter, ljusslinga, kökshanddukar, mossa, hängen, ettiketter och massa annat fint att glädja oss åt för nästan ingen peng alls. Hittade kvittot i påsen med fynden och såg att jag shoppat för 148 kronor. En adventsklapp till mig själv.

Advent är mysigt oavsett väder! Månaden som kommer är en fin sådan i min värld. Pysslet smyger sig in som en naturlig del i vardagen och ingen stör sig på om en matnördar. Älskar att köpa presenter. Älskar att baka och att koka buljong till soppa som sedan sörplas ljudligt. Älskar friden, för för mig är julen fortfarande frid. Gör bara det jag känner lust till. Ena året blir det tolv sorters kakor medans nästa kanske tolv hemlagade rätter till julbordet. Åter ett annat bara knäck, lussekatter och pyssel till tusen… Viktigast är trots allt känslan i bröstet.

Ovan ser du vår vecka i bilder. Allt från snölekar till gott för magen och mysa med bok. Blir en himla massa bilder när en slarvar med skrivandet...




❤️

2 kommentarer:

  1. Alltid lika trevligt med nya inlägg, roligt med foton också! jag har just börjat läsa samma bok som du, den lovar ganska gott. Mys på!

    T, vars plastgran redan barrar..........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jösses, en barrande plastgran! Då kanske jag inte ska fundera så mycket över varför mina hyacinter aldrig varar över Julafton. För så är det :)
      Vi får prata bok när du läst klart, spännande att höra vad du tycker! Jag vet vad jag tycker…

      Radera