onsdag, november 11

Restfest!





Tittar på Go´kväll som har en utomordentligt bra satsning om hur vi ska minska matsvinnet. Restfest!
Inser att jag själv är i mest positiva laget för hur länge mat håller, kokt ris som inte direktkyls kan en till exempel bli ordentligt dålig av… Jag måste haft en himla tur i en massa år. Doftar och smakar ständigt på maten i kylen och skulle inte få för mig att slänga bara för att bäst-före datum passerats. Är lite rädd för lax och köttfärs, annars kör jag på känsla! Hönsägg kan hålla så länge som ett år i rumstemperatur, vilket superlivsmedel. Här hemma har vi alltid äggen stående på köksbänken, perfekt temperatur för att spontant baka sockerkaka eller för att slå en bea som inte spricker. Orsaken till att det ens finns ett datum på ägg beror på att salmonella kan ha överförts från hönan till ägget. Norge, Sverige och Finland är helt fria från salmonella och vi kan utan oro slicka kaksmet ur skålen och göra glass på färska ägg. Fascinerande, eller hur? Hamnar genast på min lista över saker att vara tacksam över.

Konserver fungerar ofta att äta i åratal efter bäst-före. Så länge vi kollar att insidan av burken är utan färgbortfall eller bucklor. För att vara lite extra försiktig ska maten kokas fem minuter, inte bara värmas upp.
Tillbaks till riset- ris har en naturlig vilande bakterie på ytan (bacillus cereus). Dessa sporer trivs med att kokas, älskar stärkelse och förökar sig snabbt. Är bekväm och kokar ofta koka extra ris för att kanske ha till middag dagen efter. Låter det sedan stå kvar i rumstemperatur och det är tydligen rena vansinnet! Ris ska kylas hastigt, gärna i vattenbad, efter kokning. Om det alls ska ätas dagen efter, därom tvistar de lärde. Alltid kan en lära sig något och jag kommer garanterat handskas annorlunda med just riset i fortsättningen.

Tänk att jag lever och mår prima trots att jag äter "gammal" mat!




❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar