tisdag, december 8

En varm känsla av trevnad

juligt

delar av helgens loppisfynd

hyacint

terapi att se en deg växa ur bunken

bland det godaste jag vet i bullväg

egen skapelse

mossig stjärna

vackert för ögat

en till egen skapelse

rolig skylt

himmelriket för mig som gillar pyssel!

bara börja kransa

tillsammans med ett gäng fina
arbetskompisar

idag sken solen & världen blev glad




I söndags åkte jag och några andra från jobbet till Everöd där vi bokat in oss på en liten kurs i att göra kransar och julgrupper. En trevlig tradition som jag med glädje anmälde mig till! Var och en fick tillverka krans, julgrupp samt böja till tjock ståltråd i önskad form för att klä med mossa och sedan smycka. Själv tycker jag om enkla kreationer utan allt för mycket rosetter och band- men vi hade verkligen tillgång till allt tänkbart i materialväg! Jag gjorde en krans av buxbom att ha på ytterdörren men det bästa tipsen fick vi nog när vi gjorde en alternativ julgrupp genom att forma en "kruka" av hönsnät som fodrades med mossa och sedan planterades i. Du ser min variant på en av bilderna. Väldans effektfullt att kunna sticka in taklökar från sidan, eller hur?

Helgen som gick har varit stormig, grå och regnig. Typiskt när allt en vill är att kunna ta en tur i skogen eller vid havet med sin älskade. Lika typiskt att solen sken från molnfri himmel på måndag morgon. Fast det vore ju dumt att klaga för jag hade långhelg med även måndagen ledig och efter prommis med vovvarna var jag full av inspiration att baka. Vet inte varför det känns mer okej att sätta på en skiva, tända ett ljus och njuta synen av en jäsande deg i december än vad det gör i juli. Rofyllt på alla plan och med ett såväl synbart som ätbart resultat…
Åter till helgen; efter en runda på Erikshjälpen i lördags var flera superfina klappar inhandlade. Alltså, second hand är fantastiskt! Hade nästan glömt hur roligt det är att fynda.

Lussebullsbak och Mintkyssar i går. Kola ska kokas idag. Har jobbat några timmar från innan gryning till lunch men vill bestämt göra åtminstone en kreativ syssla denna tisdag… Njuter av synen när det himmaluade läggs i vackra, gamla glasskålar och den synen fortplantar sig i kroppen som en varm känsla av trevnad. Hemtrevnad.




❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar